О.Коркішко
– кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки вищої школи ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
Л.Зінченко
– асистент кафедри практичної психології ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
А.Коркішко
– студент факультету дошкільної освіти та практичної психології ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
УДК 378.147:159.9
ПрофесійнА ПІДГОТОВКА ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА В КОНТЕКСТІ актуальних проблем вищої освіти
У статті розглянуто проблему якісної підготовки майбутніх практичних психологів. Підкреслено, що сьогодні постало питання необхідності пошуку нових підходів до організації навчальної діяльності студентів у процесі вивчення дисциплін психолого-педагогічного циклу. Висвітлено структурні компоненти програми курсу «Експериментальна психологія» та розкрито роботу зі студентами в межах ресурсного центру факультету дошкільної освіти та практичної психології, відділення «Практична психологія». Визначено, що цей курс сприяє психолого-педагогічному становленню майбутніх фахівців, надає теоретичні та практичні знання, формує творче ставлення до професійних знань і вмінь.
Ключові слова: експериментальна психологія, практичний психолог, майбутній фахівець, професійна діяльність, ресурсний центр, науковий гурток.
Е.Коркишко
- кандидат педагогических наук, доцент кафедры педагогики высшей школы ГВУЗ «Донбасский государственный педагогический университет»
Л.Зинченко
- ассистент кафедры практической психологии ГВУЗ «Донбасский государственный педагогический университет»
А.Коркишко
- студент факультета дошкольного образования и практической психологии ГВУЗ «Донбасский государственный педагогический университет»
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА ПРАКТИЧЕСКОГО ПСИХОЛОГА В КОНТЕКСТЕ АКТУАЛЬНЫХ ПРОБЛЕМ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
В статье рассматривается проблема качественной подготовки будущих практических психологов. Освещены структурные компоненты программы курса «Экспериментальная психология» и раскрыто работу со студентами в рамках ресурсного центра факультета дошкольного образования и практической психологии, отделение «Практическая психология».
Ключевые слова: экспериментальная психология, практический психолог, будущий специалист, профессиональная деятельность, ресурсный центр, научный кружок.
E.Korkishko
- Candidate of pedagogy, professor of department of high school pedagogy of HEI «Donbas teacher`s training university»
L.Zinchenko
- Assistant of practical psychology department of HEI «Donbas teacher`s training university»
A.Korkishko
- Student of department of preschool education and practical psychology of HEI «Donbas teacher`s training university»
THE PROFESSIONAL TRAINING OF PRACTICAL PSYCHOLOGISTS IN THE CONTEXT OF TODAY`S PROBLEMS OF HIGH EDUCATION
There is a problem of qualitative preparation of future practical psychologists in the article. There are many structural components of the course experimental psychology and the work with the students through the equipment of the preschool and practical psychology department.
Key words: experimental psychology, practical psychologist, future specialist, professional activity, resource center, science club.
Постановка проблеми в загальному вигляді та її зв’язок із важливими науковими чи практичними завданнями. Сьогодні завдання вищої освіти в нашій країні багато в чому пов'язано з освоєнням у навчально-виховному процесі державних освітніх стандартів. У їх основі лежить не регламентація змісту освіти, а вимоги до компетенцій випускника, до його знань і вмінь. Причому акценти поставлено на практику застосування знань, вироблення операціональної й технологічної складових, а не лише на самі знання, бо зміни, які відбуваються в освіті, орієнтують на конкурентоспроможність і мобільність майбутніх спеціалістів, розвиток їх творчої ініціативи й самостійності.
Як зазначив В.Марцин, вища освіта є фундаментом людського розвитку та прогресу суспільства [3, с.28]. Вона є гарантом індивідуального розвитку, формує інтелектуальний, духовний та виробничий потенціал суспільства.
Успішна реалізація завдань поставлених вищою освітою, ефективність їх розв'язання залежать від того, яким буде зміст освіти, запропонований вітчизняною школою. У зв'язку з цим виникла необхідність у пошуку нових тенденцій та ідей, що відзначалися б здатністю впливати на розв’язання сучасних проблем у системі вітчизняної освіти. Тому сьогодні постає питання необхідності пошуку нових підходів до організації навчальної діяльності студентів у процесі вивчення дисциплін психолого-педагогічного циклу.
Сучасний етап розвитку нашого суспільства характеризується інтенсивним упровадженням практичної психології в усі сфери життєдіяльності, зокрема в систему освіти. У зв’язку з цим особливої актуальності набуває проблема підготовки висококваліфікованих фахівців для яких значну роль у визначенні психологічної орієнтації відіграє ознайомлення їх із теоретичними положеннями класичних та сучасних проблем експериментальної психології.
Аналіз основних досліджень і публікацій. Питаннями підготовки майбутнього спеціаліста займається ціла плеяда відомих сучасних учених: О.Абдулліна, А.Бойко, І.Зязюн, Н.Кузьміна, В.Марцин, О.Мороз, О.Пєхота, А.Щербаков, Т.Яценко та інші. У наукових працях вони розглянули різні аспекти підготовки майбутнього спеціаліста до професійної діяльності.
Актуальними в наш час залишаються питання підготовки майбутнього фахівця до виконання функцій професійної діяльності: інноваційні технології підготовки спеціалістів (А.Алексюк, О.Анісімов, І.Зязюн, С.Сарасон та ін.); підвищення професійної кваліфікації психолого-педагогічних кадрів (Л.Кандрашова, В.Кузь, В.Луговий та ін.).
У цілому проблема цільової підготовки фахівців у сфері практичної психології активно обговорюється вітчизняними та зарубіжними дослідниками (О.Борисова, В.Захаров, З.Кісарчук, Є.Климов, Н.Кузьміна, С.Максименко, А.Маркова, Д.О'Коннор, К.Роджерс, Д.Сеймор, В.Стайр, Н.Чепелєва та ін.). Учені А.Вербицький, Н.Пов’якель, В.Рибалка, Н.Чепелєва, Г.Щедровицький, Т.Яценко та ін. розглядали різні аспекти проблеми формування кваліфікованого практичного психолога в галузі шкільної освіти.
Проблеми, пов’язані зі специфікою ознайомлення студентів із методами й методологією психологічних досліджень, окреслено у працях О.Бондарчук, Д.Гудвіна, В.Дружиніна, Т.Корнілової, Д.Мартіна, С.Максименко, Е.Носенко та інших. Кожен з авторів на основі власного досвіду викладання спеціальних курсів розробив методичні рекомендації, посібники, підручники. Учені сходяться на думці про необхідність вивчення основ експериментальної психології для здобуття студентами відповідного фахового рівня, виокремлюють ті чи ті проблеми викладання та пропонують шляхи їх розв’язання.
Формування цілей статті (постановка завдання). Мета цієї статті полягає в розкритті ознайомлення студентами ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» предмету «Експериментальна психологія» у межах роботи ресурсного центру факультету дошкільної освіти та практичної психології, відділення «Практична психологія». Цей курс сприяє психолого-педагогічному становленню майбутніх фахівців, надає теоретичні та практичні знання, формує творче ставлення до професійних знань і вмінь.
Виклад основного матеріалу дослідження. Для студентів ІІІ курсу відділення «Практична психологія» ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» факультету дошкільна освіта та практична психологія впроваджено в навчальний процес курс «Експериментальна психологія». На наш погляд, це дуже цікавий і потрібний курс для майбутнього практичного психолога, бо його повсякденна робота передбачає розв’язання цілої низки проблем: психологічна діагностика розвитку учнів і шкільних колективів, здійснення психологічної корекції, надання психологічної допомоги, участь в оптимізації навчально-виховного процесу тощо. Практичний психолог повинен бути не просто кваліфікованим спеціалістом, а й соціалізованою, самодостатньою, емоційно врівноваженою особистістю, яка сповна здатна урегульовувати різноманітні проблеми психологічного характеру. Такі вимоги передбачають підготовку фахівців відповідного рівня.
Метою викладання навчальної дисципліни «Експериментальна психологія» є ознайомлення студентів із методологією психологічного експерименту. Конкретизують мету та окреслюють шляхи її досягнення такі завдання курсу [1]:
- надавати студентам інформацію про історію розвитку експерименту в психології, місце експериментальної психології в системі наукового знання;
- ознайомлювати студентів із необхідними та обов’язковими вимогами щодо знань і вмінь експериментатора, деонтологією дослідницької діяльності;
- ознайомлювати студентів із теорією і практикою експерименту: нормативами наукового мислення, структурою експериментального дослідження, його плануванням і процедурами, методами виміру експериментального ефекту та опрацювання результатів;
- озброювати студентів практичними прийомами планування, організації та проведення експериментів, інтерпретації й репрезентації результатів;
- ознайомлювати студентів із класичними експериментальними дослідженнями, проведеними в різних галузях психологічної науки.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
- знати – історію розвитку експериментальної психології; особливості застосування методів наукових психологічних пошуків; структуру психологічного дослідження; методологічні основи психологічного дослідження; характеристику і класифікацію емпіричних методів; процедуру й основні характеристики психологічного експерименту; способи контролю змінних; схеми експериментальних планів; теорію психологічних вимірів і тестування; соціально-психологічні аспекти взаємодії випробуваного й експериментатора; перспективи розвитку експерименту тощо.
- уміти – спланувати психологічне дослідження; провести і проаналізувати пілотажне дослідження; здійснити основне психологічне дослідження, проаналізувати й інтерпретувати результати; ставити проблему й висувати наукові гіпотези; планувати і проводити психологічний експеримент; аналізувати і представляти результати психологічного експериментального дослідження; створювати експериментальну вибірку; визначати типи шкал і види припустимих перетворень; контролювати експериментальні змінні; ураховувати й контролювати вплив факторів спілкування на результат експерименту тощо.
Для розв’язання поданих завдань запропоновано програму курсу, що передбачає три змістові модулі. В основу структури і змісту модулів покладено концепцію всебічного розвитку майбутнього спеціаліста в цілісному навчально-виховному процесі. Саме зміст програми цих модулів уможливлює забезпечення психологічної компетентності, яка виявляється у формуванні психологічних знань, набутті і вдосконаленні психологічних умінь і навичок, розвитку професійних якостей особистості, формує значущі якості майбутнього практичного психолога, сприяє самостійній практичній діяльності, особистісній підготовці, головна мета якої – становлення особистісного «Я» майбутнього фахівця. Відповідно до цієї концепції та реалізації системного й діяльнісного підходів структура змістових модулів має таку логіку [2].
Модуль 1. «Експериментальний метод у психології й нормативи наукового мислення». У ньому висвітлено проблеми наукового дослідження, його принципи і структуру. Розглянуто емпіричні методи в психології, класифікацію методів психологічного дослідження; психологію психологічного експерименту; процедуру й основні характеристики психологічного експерименту тощо.
Модуль 2. «Експериментальні й не експериментальні плани». У модулі розглянуто експериментальні плани; доекспериментальні та квазіекспериментальні плани; плани ex-post-facto; кореляційне дослідження; кроскультурне дослідження; психогенетичне дослідження; психологічне вимірювання; інтерпретацію й подання результатів тощо.
Модуль 3. «Структура й логіка психологічного дослідження». У модулі розкрито питання щодо предметної специфіки психологічного емпіричного дослідження; суб’єктивного підходу до психологічного емпіричного дослідження; принципів додатковості в психологічному та емпіричному дослідженні тощо.
Важливою передумовою під час вивчення цього курсу та для формування особистості майбутнього практичного психолога є організація викладачем творчого процесу на заняттях та залучення студентів до активної участі в ньому. Цьому сприятимуть такі форми організації навчання: моно-лекція (начитування матеріалу); лекція за принципом зворотнього зв’язку (поєднання пояснення з активним залученням студентів); комбінована лекція (з демонстрацією дослідів, ілюстрацій, аудіо- й відеоматеріалів, мультимедійні презентації); багатоцільова лекція (комплексна взаємодія окремих елементів: подача матеріалу, його закріплення, застосування, повторення й контроль); проблемна лекція (апробація багатоваріантних підходів до розв’язання представленої проблеми), а також лекція-бесіда, лекція-ділова гра, «круглий стіл», дискусія «навпаки», семінар-дослідження тощо [5].
Із метою постійного формування мотивації до професійних знань, спираючись на вимоги Болонської системи, щодо використання самостійної та індивідуальної роботи у процесі вивчення дисципліни, важливо використовувати самостійну роботу над завданнями практичного змісту, що призводить до активної і творчої діяльності на лекційних, семінарських чи практичних заняттях.
Завдання спрямовані на систематичну самостійну роботу з метою засвоєння теоретичних знань, здобуття практичного досвіду, індивідуального стилю. Матеріал, що пропонується студентам для самостійного вивчення, має особливе значення, бо в сучасних умовах самостійна діяльність майбутніх практичних психологів дозволяє їм виявити свої індивідуальні здібності, визначити свої інтереси і ставлення до зарубіжного та вітчизняного досвіду, сформувати власну думку.
Це можуть бути такі завдання: у формі конспекту проаналізувати статтю, зробити анотацію та її бібліографічний опис; законспектувати працю із сучасної проблематики експериментальної психології; на основі вивчення наукової літератури підібрати методики для психологічного експерименту; описати ключові проблеми експериментальної психології використовуючи праці класиків психології; сформулювати експериментальну гіпотезу, скласти план перевірки цієї гіпотези відповідно до вимог підготовчого етапу експериментального дослідження психіки, реалізувати план й обробити отримані результати; скласти термінологічний словник із будь-якої теми тощо.
Для того, щоб у професійній діяльності практичного психолога мала місце відповідність вимогам, які висувають до цієї професії, у ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» із предмету «Експериментальна психологія» у межах ресурсного центру факультету дошкільної освіти та практичної психології, відділення «Практична психологія» працює науковий гурток «Актуальні проблеми експериментальної психології». Його метою є формування в студентів інтересу до поглибленого вивчення теоретичних основ експериментальної психології, надання додаткових знань із предмету, сприяння формуванню майбутньої інтелектуальної еліти в галузі психології; розвитку наукового мислення, інтересу до майбутньої професії тощо.
У межах наукового гуртка ми надали змогу кожному студенту вибрати ту проблему, яка його цікавить, і дослідити її. Структура такої роботи включала:
Вступ.
1. Теоретичний розділ роботи (огляд понять і підходів до дослідження; аналіз ступеня вивченості проблеми; постановка дослідного питання).
2. Емпіричний розділ роботи (планування емпіричного дослідження: предмет дослідження, методика, учасники, мета дослідження, дослідницька гіпотеза; проведення емпіричного дослідження: опис процедури проведення дослідження).
висновки.
література.
Додаток. Методика дослідження й джерело її публікації.
Результатом такої наукової роботи, як правило, є виступ на науково-практичній конференції викладачів і студентів, яка відбувається кожен рік у квітні ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет». Кращі роботи публікуються у збірнику наукових праць «Гуманізація навчально-виховного процесу» за загальною редакцією проф.В.Сипченка та Матеріалах наукової конференції ДВНЗ «ДДПУ» «Пошуки і знахідки» укладач В.Сарієнко.
Поєднання теоретичного засвоєння основ експериментальної психології з практикою планування та проведення власних експериментальних досліджень стало одним із методів розв’язання проблем підвищення якості освіти, професійної підготовки нової генерації психологів, науковців, здатних позитивно впливати на розвиток сучасної науки.
Висновки. Підводячи підсумок розглянутої проблеми, можна констатувати, що реформа вищої освіти, передусім, стосується освітньої діяльності. Перед вищою школою постало багато проблем і завдань, усі вони вимагають неодмінного розв’язання з урахуванням вимог Болонської системи. Як показав досвід, саме від того, як буде побудовано навчально-виховну діяльність студентів, які якості й риси фахівця буде сформовано, залежатиме майбутнє нашої освіти.
Успішне проведення роботи зі студентами ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» щодо предмету «Експериментальна психологія» – одна із засад підготовки фахівців-психологів, фахівців високого рівня, для яких знання, уміння, навички, їхнє постійне оновлення становлять основу професійної самореалізації особистості.
Література
- Горбунова В.В. До проблеми викладання курсу «Експериментальна психологія». / В.В.Горбунова // Соціальна психологія. – № 5 (13). – 2005. – С.169-176.
- Коркішко О.Г. Навчально-методичний комплекс навчальної дисципліни «Експериментальна психологія» для студентів за напрямом «Бакалавр», підготовки 6.030103 Практична психологія. / О.Г.Коркішко – Слов’янськ, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», 2012. – 58 с.
- Марцин В. Вища школа України на шляху трансформації у Європейський освітній простір. / В.Марцин // Вища школа. – 2007. – № 5. – С. 27.
- Метелица А.С. Условия успешной подготовки практических психологов системы образования / А.С.Метелица // Проблеми та перспективи розвитку психології в Україні: Матеріали ІІ з’їзду Товариства психологів України: У 16 т. – Т.12.– К., 1996. – С.66-68.
- Педагогика и психология высшей школы: Учебное пособие. / Отв. ред. М.В.Буланова-Топоркова – Ростов н/Д.:Феникс, 2002. – 544 с.
- Экспериментальная психология: Учебник для вузов. / В.Н.Дружинин – 2-е изд., доп. – СПб: Питео, 2003. – 319 с.: ил. – (Серия «Учебник для вузов»).
О.Коркішко
– кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки вищої школи ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
Л.Зінченко
– асистент кафедри практичної психології ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
А.Коркішко
– студент факультету дошкільної освіти та практичної психології, відділення «Практична психологія» ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
ПрофесійнА ПІДГОТОВКА ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА В КОНТЕКСТІ актуальних проблем вищої освіти
У статті розглядається проблема якісної підготовки майбутніх практичних психологів. Підкреслено, що сьогодні постає питання необхідності пошуку нових підходів до організації навчальної діяльності студентів у процесі вивчення дисциплін психолого-педагогічного циклу.
Висвітлено структурні компоненти програми курсу «Експериментальна психологія» та розкрито роботу зі студентами в межах ресурсного центру факультету дошкільної освіти та практичної психології, відділення «Практична психологія». Визначено, що цей курс сприяє психолого-педагогічному становленню майбутніх фахівців, надає теоретичні та практичні знання, формує творче ставлення до професійних знань і вмінь.
Метою викладання навчальної дисципліни «Експериментальна психологія» є ознайомлення студентів з методологією психологічного експерименту. Конкретизують мету та окреслюють шляхи її досягнення завдання курсу: надати студентам інформацію про історію розвитку експерименту в психології, місце експериментальної психології у системі наукового знання; ознайомити з необхідними та обов’язковими вимогами до знань і вмінь експериментатора, деонтологією дослідницької діяльності; ознайомити з теорією і практикою експерименту: нормативами наукового мислення, структурою експериментального дослідження, його плануванням і процедурами, методами виміру експериментального ефекту та опрацювання результатів; озброїти практичними прийомами планування, організації та проведення експериментів, інтерпретації і репрезентації результатів; ознайомити з класичними експериментальними дослідженнями, проведеними в різних галузях психологічної науки.
Для того, щоб у професійній діяльності практичного психолога мала місце відповідність вимогам, які висуваються до даної професії, у ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» з предмету «Експериментальна психологія» у межах ресурсного центру працює науковий гурток «Актуальні проблеми експериментальної психології». Його метою є формування в студентів інтересу до поглибленого вивчення теоретичних основ експериментальної психології, надання додаткових знань з предмету, сприяння формуванню майбутньої інтелектуальної еліти в галузі психології.
У межах наукового гуртка, Гуманізація навчально-виховного процесу» за загальною редакцією проф.В.Сипченка та Матеріалах наукової конференції ДВНЗ «ДДПУ» «Пошуки і знахідки» укладач В.Сарієнко.
Поєднання теоретичного засвоєння основ експериментальної психології з практикою планування та проведення власних експериментальних досліджень стало одним методом вирішення проблем підвищення якості освіти, професійної підготовки нової генерації психологів, науковців, здатних позитивно впливати на розвиток сучасної науки.
1. Гуманізація навчально-виховного процесу : збірник наукових праць. / [За заг. ред. проф. В.І. Сипченка]. – – Вип. LXVI. – Слов’янськ : ДДПУ, 2014. – 417 с.
2. 1
- укр.
- Коркішко О.Г.
- Зінченко Л.В., Коркішко А.В.
- ПрофесійнА ПІДГОТОВКА ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА В КОНТЕКСТІ актуальних проблем вищої освіти
-
16. 6
17. У статті розглянуто проблему якісної підготовки майбутніх практичних психологів. Підкреслено, що сьогодні постало питання необхідності пошуку нових підходів до організації навчальної діяльності студентів у процесі вивчення дисциплін психолого-педагогічного циклу. Висвітлено структурні компоненти програми курсу «Експериментальна психологія» та розкрито роботу зі студентами в межах ресурсного центру факультету дошкільної освіти та практичної психології, відділення «Практична психологія». Визначено, що цей курс сприяє психолого-педагогічному становленню майбутніх фахівців, надає теоретичні та практичні знання, формує творче ставлення до професійних знань і вмінь.
- експериментальна психологія, практичний психолог, майбутній фахівець, професійна діяльність, ресурсний центр, науковий гурток.
- УДК 378.147:159.9
- Коркішко О.Г.
- Зінченко Л.В., Коркішко А.В.
- ПрофесійнА ПІДГОТОВКА ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА В КОНТЕКСТІ актуальних проблем вищої освіти
- У статті розглянуто проблему якісної підготовки майбутніх практичних психологів. Підкреслено, що сьогодні постало питання необхідності пошуку нових підходів до організації навчальної діяльності студентів у процесі вивчення дисциплін психолого-педагогічного циклу. Висвітлено структурні компоненти програми курсу «Експериментальна психологія» та розкрито роботу зі студентами в межах ресурсного центру факультету дошкільної освіти та практичної психології, відділення «Практична психологія». Визначено, що цей курс сприяє психолого-педагогічному становленню майбутніх фахівців, надає теоретичні та практичні знання, формує творче ставлення до професійних знань і вмінь.
- експериментальна психологія, практичний психолог, майбутній фахівець, професійна діяльність, ресурсний центр, науковий гурток.
- Коркишко Е.Г.
- Зинченко Л.В., Коркишко А.В.
- ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА ПРАКТИЧЕСКОГО ПСИХОЛОГА В КОНТЕКСТЕ АКТУАЛЬНЫХ ПРОБЛЕМ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
- В статье рассматривается проблема качественной подготовки будущих практических психологов. Освещены структурные компоненты программы курса «Экспериментальная психология» и раскрыто работу со студентами в рамках ресурсного центра факультета дошкольного образования и практической психологии, отделение «Практическая психология».
- экспериментальная психология, практический психолог, будущий специалист, профессиональная деятельность, ресурсный центр, научный кружок.
- Korkishko E.
- L.Zinchenko, Korkishko А.
- THE PROFESSIONAL TRAINING OF PRACTICAL PSYCHOLOGISTS IN THE CONTEXT OF TODAY`S PROBLEMS OF HIGH EDUCATION
- There is a problem of qualitative preparation of future practical psychologists in the article. There are many structural components of the course experimental psychology and the work with the students through the equipment of the preschool and practical psychology department.
- experimental psychology, practical psychologist, future specialist, professional activity, resource center, science club.
|