УДК 37 «19»
ДЕЯКІ АСПЕКТИ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В.Ф.ШАТАЛОВА
Коркішко Артем Володимирович
студент 2 курсу спеціальності «Математика»
Науковий керівник: кандидат педагогічних наук, доцент Саяпіна С.А.
Слов’янський державний педагогічний університет, м. Слов’янськ
Школа за роки свого існування нагромадила багатий педагогічний досвід – джерело розвитку педагогічної науки, підґрунтя зростання професіоналізму, майстерності вчителів-практиків. Його постійне вивчення, осмислення, оновлення зумовлене змінами парадигм освіти, концепцій навчання й виховання, форм і методів практичної діяльності педагогів.
Педагогічний досвід – сукупність знань, умінь і навичок, набутих у процесі безпосередньої педагогічної діяльності; форма засвоєння педагогом раціональних здобутків своїх колег [3].
Проблема передового педагогічного досвіду висвітлювалася в роботах Ю.Бабанського, В.Бондаря, М.Данилова, Б.Єсипова, Е.Монозсона, М.Скаткіна, О.Савченко, М.Ярмаченка, та ін. На їхню думку, передовий педагогічний досвід – це досвід, який забезпечує високу результативність як на основі сумлінного виконання обов'язків, так і новаторства [1].
Передовим педагогічним досвідом є досвід донецького педагога-новатора В.Шаталова. Згідно з його ідеями всі діти талановиті, всі діти – без винятку! – здатні успішно оволодіти шкільною програмою. Вчитель повинен допомогти учневі усвідомити себе особистістю, пробудити потребу в пізнанні себе, життя, світу, виховати в нього почуття людської гідності, складова якого – усвідомлення відповідальності за свої вчинки перед собою, товаришами, школою, суспільством.
Віктор Федорович указував на новий шлях у педагогіці: «Як зробити, щоб роки навчання, роки дитинства, отроцтва і юності стали для кожного мого учня точкою опори на все подальше життя? Точка опори – це перш за все набуття гідності, високого уявлення про людину та її призначення на землі, це твердження гідного способу життя, наріжні камені якої – честь, совість, правда» [4, с. 3].
Головне завдання процесу навчання – пробудити талант у кожному учневі, викликати інтерес до навчання, основу якого складають глибокі знання. Немає знань – немає інтересу. Майстерність вчителя полягає в тому щоб досягти цих якостей при найменших витратах праці вчителя та учнів. Саме таким повинно бути в сучасній школі навчання. Цього досяг, безсумніву, Шаталов.
У створеній В.Шаталовим технології використовується виклад нового матеріалу укрупненими блоками, що спричиняє значне скорочення термінів вивчення окремих навчальних предметів,викликає бажання вивчати їх. Це серйозно змінює технологію навчання. За методикою педагога робота над новим матеріалом охоплює такі етапи: розгорнуте, образноемоційне пояснення вчителем відібраних для уроку параграфів; стислий виклад навчального матеріалу за опорним плакатом (збільшена копія аркуша з опорними сигналами); вивчення опорних сигналів, які отримує кожний учень і вклеює їх у свої альбоми; робота з підручником і аркушем опорних сигналів у домашніх умовах; письмове відтворення опорних сигналів на наступному уроці; відповіді за опорними сигналами; постійне повторення й поглиблення раніше вивченого матеріалу.
Ознаками педагогічної технології є: цілі (заради чого вчителеві необхідно її змінити); наявність діагностичних засобів; закономірності структурування взаємодії вчителя та учня, що дозволяють проектувати педагогічний процес; система засобів та умов, які гарантують досягнення педагогічних цілей; засоби аналізу процесу та результатів діяльності вчителя та учнів.
Основні положення технології В.Шаталова не суперечать дидактичним принципам навчання й досить успішно реалізуються на практиці. За цією методикою учні привчаються до самостійної та плідної роботи з навчальним матеріалом, у них з’являється почуття поваги, упевненості, самоутверджується особистість.
Статтю репрезентовано як історико-педагогічне дослідження методичного внеску відомого вітчизняного педагога-новатора, діяча в галузі освіти Віктора Федоровича Шаталова. Представлено педагогічний досвід учителя щодо впровадження технології проведення уроку, яка орієнтована на отримання міцних знань та викликає інтерес до навчання.
Ключові слова: педагогічний досвід, педагог-новатор, педагогічна технологія.
Статья представлена как историко-педагогическое исследование методического вклада известного отечественного педагога-новатора, деятеля в области образования Виктора Федоровича Шаталова. Представлен педагогический опыт учителя по внедрению технологии проведения урока, которая ориентирована на получение прочных знаний и вызывает интерес к учебе.
Ключевые слова: педагогический опыт, педагог-новатор, педагогическая технология.
Article is presented as a historical and pedagogical research of methodological contribution of the well-known educator and innovator, leader in the field of education Viktor Yanukovych Shatalov.The article is submitted with teaching experience to introduce the steps of the lesson focusing on getting established knowledge and activation of the interest to study.
Key words: teaching experience, teacher-innovator, educational technology.
Література
- Зайченко І.В. Історія педагогіки. У двох книгах. Книга ІІ. Школа, освіта і педагогічна думка в Україні. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. / Іван Васильович Зайченко – К.: Видавничий Дім «Слово», 2010. – 1032 с.
- Передовий педагогічний досвід: теорія і методика / Під ред. Л.Л.Момот. – К.: Рад. школа, 1990. – С.17.
- Фіцула М.М. Педагогіка. Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. / Михайло Миколайович Фіцула – Тернопіль: «Навчальна книга – Богдан», 1999. – 192 с.
- Шаталов В.Ф. Точка опоры / Виктор Федорович Шаталов – М., 1987. – 160 с.
- Шаталов В.Ф. Куда и как исчезли тройки. / Виктор Федорович Шаталов – М.: Педагогика, 1980. – 134 с.
|